Jag skrev tidigare om hur jag i fjortonårsåldern, den 4 oktober 1969, blev nästan panikslagen när jag såg en TV-film med den svenska titeln "Frukta intet ont". På engelska hette den "Fear no evil".
Filmen hade en ganska 
komplex handling. Det centrala temat var en ond ande som levde i en 
spegel. En man har förmåtts att köpa en stor och mycket speciell spegel till sin fru. Det 
visar sig senare att den idén har skapats genom påverkan från en grupp, som ger 
ett satanistiskt, eller i alla fall ett mörkermagiskt, intryck. 
Mannen
 dör sedan när han kör bil och plötsligt ser ett ansikte i sin 
backspegel, som får honom att köra av vägen. Kvinnan börjar senare se 
vad hon tror vara sin man i spegeln. Han är alltid klädd i svart och hon
 dras hypnotiskt till mannen i spegeln, som senare dock visar sig vara 
en demon med namnet Rakashi.
Filmen slutar åtminstone delvis lyckligt - kvinnan befrias från demonen och spegeln krossas. 
I
 huvudrollen finns en psykiater, spelad av Louis Jourdan. Som aktivt 
hjälper kvinnan och avslöjar de diaboliska konspiratörerna. 
Filmen
 slutade exakt klockan 12 på natten. Jag hade en stor spegel på dörren 
till ett skåp i mitt rum. Jag undvek mycket konsekvent att titta in i 
denna när jag gick och lade mig...
Filmen finns numera inte på YouTube. Den fanns där en kort tid men togs sedan bort. 
Troligen togs den bort för att den var så pass bra att den kan lanseras kommersiellt idag. Vilket den också har gjort.
Men den fick en uppföljare från 1970 som faktiskt finns på YouTube. Den heter "Ritual of Evil" och kan  ses här. 
Anledningen till att denna finns på YouTube är förmodligen att den inte är lika bra, dvs inte lika spännande och otäck. 
Även
 här spelar Louis Jourdan en hjälpande psykiater; även här är en kvinna 
manipulerad i ett mörkermagiskt/satanistiskt sammanhang. En annan kvinna
 dör i filmens början, uppenbarligen manipulerad till att begå 
självmord. En man visar sig senare ha offrats rituellt.
Hjärnan 
bakom filmens sataniska övernaturliga komplotter,  är också en kvinna. 
Hon försvinner mot slutet på ett (verkar det som) magiskt sätt, efter 
att ha lovat att komma tillbaks...om inte annat så i nästa liv. Hon 
framställs som så förförisk att i alla fall några av tittarna nog kommer
 att fundera på om detta ska ses som ett hot eller ett löfte.
Den
 här typen av handling var vanligt när "satanistiska" teman skulle 
skildras i film före 70-talets slut. De övernaturliga elementen 
dominerade alltid temat, även om dessa ibland beskrevs som illusoriska, 
bluffar avsedda att manipulera. 
När verkliga fall av 
satanismrelaterad brottslighet senare uppmärksammades i många länder 
från och med sjuttiotalets slut, kom satanister dock även i skräckfilmer
 ofta att skildras med ett nästan totalt fokus på deras våldshandlingar,
 medan de övernaturliga inslagen ibland kunde bli närmast 
icke-existerande... 
 
No comments:
Post a Comment