Jag skrev ju 4 mars om ett svar till Lill-Babs´ År du kär i mig ännu Klas-Göran?.
Då visste jag inte att även Lill-Babs själv sjungit in en helt annan version av sin sång. Men det gjorde hon redan 1960. Av någon anledning blev den inte alls uppmärksammad....
Den hette "Kom tillbaka mesamma Klas-Göran" och kan höras här . Den förvisso stora skillnaden mellan de olika versionerna kan beskrivas så här.
I "År du kär i mig ännu Klas-Göran?" är kvinnan ofattbart dum. Hon ser inte ens vad en normalbegåvad sexåring torde listat ut. Mannens berättelse är så otroligt pinsam. En sådan stury kunde användas i slutet av 50-talet, men redan en bit in i 60-talet skulle det varit mycket svårare att använda den. Och på 70-talet torde det varit helt omöjligt.
I versionen från 1960 är allt vänt uppochner. Det är Klas-Göran som är dum och kvinnan har övertaget...
På något sätt pekade versionen från 1960 framåt. Som en ganska uppenbar motreaktion på den förlöjligande bilder av kvinnor i populärkulturen utvecklades redan under sent 60-tal en motsatt trend där män beskrivs som ofattbart dumma i berättelser om relationer.
Det är lått att hitta exempel. Ex.vis en sång som Nancy Sinatras och Lee Hazlewoods "Jackson" från 1967 - eller John Cleeses TV-serie Fawlty Towers från 1975 och 1979.
Naturligtvis finns det exempel på hur män i relationer med kvinnor framställs som korkade före slutet av 1960-talet och kvinnor i relationer med män som dito även från och med sjuttiotalet. Men min helt ovetenskapliga privatstatistik säger mig att det kom ett trendbrott någon gång omkring ca 1970.
Om vi går ännu längre framåt kan man ju ex.vis ta Susanne Reuters "Svensson, Svensson"-serie ... som absolut inte skulle kunna tänkas på femtiotalet.
I vilket fall som helst är det lite kul att jämföra Lill-Babs två sånger om Klas-Göran., som endast har ett år mellan sig…
Lill-Babs tillsammans med The Beatles 1963.
No comments:
Post a Comment