Saturday, March 28, 2020

En skräckfim om katter

Idag för exakt femtio år sedan - 28 mars 1970 - såg jag en film som på svenska hete "Gröna ögon i natten". Det var den andra barnförbjudna film jag såg på bio efter att jag fyllt femton år 31 december året innan.

Den första var en tråkig sexualupplysningsfilm som nog hette "Kärlekens språk" och som jag verkligen ångrade att jag slösat pengar på.

Den 28 mars 1970 var en lördag, och tillika påskafton.

Upptäckte idag att filmen i sin helhet finns på YouTube och jag har just sett om den - för första gången för på dagen exakt femtio år sedan.

Då´tyckte jag den var spännande och fascinerande. Idag vet  jag inte riktigt vad jag tycker. Mina känslor är lite blandade...

Bitvis är den mycket spännande, men samtidigt - milt sagt - psykologiskt  orealistisk.

Handlingen är i korthet denna. En man och en kvinna planerar att döda en annan kvinna för att få ut hennes arv -. så vitt jag  fattar är den andra  kvinnan antingen mannens moster eller faster.

För att kunna genomföra mordet måste mannen charma kvinnan, och det är lätt eftersom han alltid varit hennes favorit.

Problemet är att han har kattfobi och hennes hus är fyllt av katter...

Jag ska inte berätta mer,  om någon vill se den. Utom att en riktigt spännande handling  på  något sätt kanske fuskas bort mot slutet, genom ett alltför extremtt övernaturligt scenario..

Katterna verkar nämligen vara närmast telepatiska, och fast beslutna att förhindra mordet.. Det blir nog lite för absurt.... .

Filmen kan ses här.

No comments:

Post a Comment